onsdag 17. november 2010

Sunne julekaker - Kokosmakroner fra bunnen av




Jeg må ærlig innrømme at jeg såvidt har gått i gang med årets juleforberedelser - det vil si, jeg har kommet i gang med å lage en del oppskrifter på sunne julekaker. I tiden fram mot jul kommer jeg til å legge ut oppskriftene her sånn at også dere kan glede dere over julekaker som ikke bare er gode, men sunne også!

Kokosmakroner hører julen med, og dersom du lager dem fra bunnen av blir de 10 ganger bedre - og kan nytes helt uten dårlig samvittighet.


Du trenger

200 g finraspet kokosnøttkjøtt

3 eggehviter

4 ss sukrinmelis eller annet naturlig søtningsmiddel


Slik gjør du

Finrasp kokosnøttkjøtt, bland deretter eggehviter og sukrinmelis til tykt skum med en kjøkkenmaskin. Tørk kokosnøttkjøttet i et kjøkkenhåndklede og vend det inn i sukrin- og eggehviteblandingen. Legg blandingen i små topper på en stekeplate med bakepapir. Stek toppene på 175 grader på midterste rille i 15-20 minutter.

Oppbevaring: oppbevar makronene kaldt, hvis de skal oppbevares veldig lenge er det nok faktisk lur å fryse dem (skjønt det har jeg ikke prøvd selv) - kokos som er inntakt (i motsetning til kokosmasse som er et resprodukt i produksjon av kokoskrem) harskner jo relativt fort (jeg kommer tilbake til dette med (hjemelaget)kokoskrem siden - det er en utrolig, fantastisk ting å lage!).


1 kommentar:

  1. Jeg har lagd makronene av kokosmasse - de hadde ikke kokosnøtter på den lokale super'n :) Kjempe godt det og!

    SvarSlett